dinsdag 2 mei 2017

Atelier 31 mei - hulp gezocht!

Beste collega's, ouders, 'pit'-partners,

Op WOENSDAG 31 MEI is het weer zover: atelier met de oudste kleuters en de eerste graad samen! Het vorige atelier was alvast een ongelooflijk succes, op naar een tweede!

Wie wil die dag een atelier komen geven aan een gemengde groep kinderen? (4-7 jaar)

Wij hopen natuurlijk op jullie steun, hoe méér ateliers hoe meer keuze voor onze kinderen!

Praktisch:
10.45 uur: Samenkomst in de grote zaal met alle kinderen + atelierbegeleiders
10.50 uur: Verdeling (deze keer door Annelies) van alle kinderen naar de juiste ateliergroep
11.00 uur: Start atelier
11.50 uur: Alle kinderen zijn terug in de eigen klas. Einde van de dag! 

Om alles in goede banen te leiden met deze (toch wel bijna 90 kinderen) vraag ik jullie om alvast hieronder de gegevens aan te vullen en deze voor vrijdag 19 mei terug te bezorgen:

(Je mag dit ofwel naar de klasleerkracht van je kind sturen ofwel rechtstreeks naar Annelies: vanesch.annelies@gmail.com)

NAAM ATELIER:
NAAM ATELIERBEGELEIDER:
GEWENSTE LOCATIE ATELIER (indien u dit zelf al weet, vb. turnzaal):
EVENTUELE MATERIALEN/KLEDIJ/NODEN:
GEWENST AANTAL KINDEREN (wij proberen hier rekening mee te houden): 

Vriendelijke PIT-groetjes,

Evelien, Lieselot, An en Annelies! 



Wat moeten we kennen tegen maandag 8 mei? (brevetjes)

Maandag 8 mei neem ik weer brevetjes af:

-Optellen met cirkels tot 20 (zonder brug) : dit zijn oefeningen als 14 + 3/ 15 + 2 / 12 + 4...

Je legt deze soort oefeningen als volgt uit:



We duiden de tientallen in 1 kleur aan en de eenheden in een andere kleur. De eerste cirkel is voor onze tientallen, de tweede voor onze eenheden.

(In de klas werken de kinderen altijd met twee stiften en kleuren ze de oefening ook zoals in het voorbeeld hierboven. Dit helpt om duidelijk het onderscheid te maken tussen de tientallen en eenheden)

Dan pak ik mijn tiental(len) en plaats ze in de eerste cirkel. Daarna ga ik kijken naar de eenheden. Ik tel deze op (evt met behulp van mijn vingers) en zet deze in de tweede cirkel.
Daarna werk ik de oefening uit.

-Optellen met cirkels tot 20 (met brug) 

Om deze oefening te maken hebben we rekenvoetjes nodig. Dit is gewoon een afbeelding van twee voeten met tien tenen die we kunnen inkleuren. 


Je legt deze oefening dan als volgt uit:

Ik zoek het grootste getal voor mijn tenen. Ik kleur dus 9 tenen.
Het kleinste getal zet ik op mijn vingers (daadwerkelijk getalbeeld op de eigen vingers tonen).
Ik kijk naar mijn tenen. Hoeveel witte (ongekleurde) tenen zie ik? --> 1. Ik moet vingers aan mijn tenen geven tot ik terug 10 gekleurde tenen heb. In dit geval geef ik 1 vinger af aan mijn tenen.
Ik heb weer tien tenen en tel hierbij de vingers op die ik nog over heb.

10 + 3 = 13

- brevetjes hoofdrekenen op tijd - kijk op het overzichtsblad in het brevettenmapje om te zien voor welk brevetje jouw kind moet oefenen.

Als er vragen zijn, aarzel niet om me te mailen of aan te spreken.

Groetjes,
Annelies 



Over kunst en Keith!

Het nieuwe weekje is al begonnen, maar hier nog wat fotootjes van wat we vorige week allemaal ondernamen! 

We trokken naar het Begijnhof in Diest om de schilderijen van de opa van Tuur te gaan bewonderen. We waren ook enorm geïnteresseerd in de prijskaartjes van al die prachtige kunstwerken. 


Ook andere artiesten stelden hun werk tentoon en waren zo lief om ons een woordje uitleg te geven. 

Een goed boek vinden is moeilijk! Daarom heeft de juf de boeken eens per onderwerp gelegd. Zo wordt het juiste boek kiezen dat je interesseert makkelijker. 


We komen tot de vaststelling dat er grote nood is aan meer boeken over dieren! En dan geen moeilijke boeken waar we alleen de prentjes van kunnen bekijken, maar boeken over dieren die wij echt kunnen lezen. Heb je er thuis nog liggen? Je weet ons wonen... :)

Weer prachtige onderzoeken deze week. Tuur leerde ons alles over de zwarte mamba: de giftigste en één van de snelste slangen die er zijn! 

Wannes en Thomas waren druk in de weer met de Zwartpunthaai.

Barre onderzocht de verschillen en gelijkenissen tussen wolven en honden.

Inty startte een onderzoekje over de hoogste torens ter wereld.

Een knap onderzoekje van Leonie en Aurelia over katachtigen met een creatieve uitwerking! 

We leren over Keith Haring en bespreken zijn schilderijen. We stellen vast dat het lijkt dat hij zijn potlood amper opheft als hij een figuur tekent, dat hij vaak primaire kleuren gebruikt en dat hij beweging in zijn werken stopt mbv bewegingslijntjes. We gaan zelf aan de slag met zijn stijl, maar maken er ons eigen werk van! 






En om nog even in de kunstige sfeer te blijven: ik heb nog geen ouders die donderdag mee een techniekje willen komen begeleiden... Moest je toch nog tijd hebben, let me know! Bedankt!