zondag 3 maart 2013

Belangrijke mededeling

Lieve ouders,

Hier enkele belangrijke mededelingen:

1) dictee woordpakket
We werken elke week met een nieuw woordpakket.
We oefenen dit in de klas, maar ook thuis kan dit best geoefend worden.
Elk kindje krijgt de woordjes mee naar huis en we zetten de woordjes ook nog eens wekelijks op de blog.
Op vrijdag doen we een dicteetje van al de 20 woordjes.
Op dat dicteetje mogen maximum 4 fouten gemaakt worden.
Als je 4 fouten hebt, is het nog net voldoende.
Heb je meer fouten, moet het thuis opnieuw geoefend worden.
De week erop (normaal gezien op maandag) wordt dat dicteetje bij dat kindje dan opnieuw gedaan.
Als jouw kapoen het niet goed heeft gedaan, zullen we jou hier even over aanspreken als we je zien. Maar je kan dit ook zelf goed opvolgen, want de dicteetjes worden op vrijdag meegegeven naar huis. Let er alsjeblieft wel op dat ze maandag weer mee naar school komen.
Op die manier moeten er geen dicteetjes gemaakt worden op losse blaadjes.

2) leesblad
Nu alle letters in de klas zijn aangebracht, leert je kind steeds vlotter en vlotter lezen door vaak te oefenen. Je kan, als ouders, samen lezen in boekjes voor beginnende lezertjes of je kan aan de slag met de leesblaadjes die je wekelijks meekrijgt. Voor ons staat leesplezier voorop. Het is daarom ook beter om elke dag heel kort (vijf tot tien minuutjes) samen luidop te lezen, dan één keer per week langdurig.

Op dit moment in het schooljaar wordt het belangrijk dat kinderen woordengebonden gaan lezen. Stilaan zullen ze afstappen van het “hakken en plakken”.

Wanneer ze het woord “mos” zien staan, leerden kinderen aanvankelijk lezen; “m – o – s, mos”. Nu leren kinderen om “meteen luidop” te lezen. Het kan wel de eerste letter een beetje verlengen (“mmmos”), zodat het meer tijd krijgt om ook de andere letters te lezen. Sommige kinderen zijn volop bezig met dit proces, bij anderen vraagt het nog even oefenen.

De woordrijtjes op de leesblaadjes zijn heel geschikt om dit gebonden lezen te oefenen. We werken nu met wisselrijtjes. Dit zijn woordrijtjes waarbij de opeenvolgende woorden heel weinig verschillen.

    Voorbeeld:

gas
was
  jas
  las
  tas
 pas

De kinderen zien dat het laatste deel “as” steeds hetzelfde is. Als jouw kind dat nog niet spontaan ziet op dit moment, mag je het hier wel op wijzen. De bedoeling is dat je kind de eerste letter van het woord leest en meteen het laatste gedeelte eraan vast kan kleven.

De opeenvolgende blaadjes worden steeds moeilijker. Het is voor het leesplezier van je kind belangrijk om ervoor te zorgen dat het eerste blaadje vlot (= goed gebonden en zo goed als geen pauze tussen opeenvolgende woorden in het wisselrijtje) gelezen wordt vooraleer je naar de volgende blaadjes over gaat.
Moet je je zorgen maken als jouw kind enkel het eerste blaadje vlot kan lezen? Nee, want het eerste blaadje voldoet immers aan het niveau en de andere blaadjes zijn bedoeld als verrijkingsopdrachten, maar mag je zeker proberen! Want op vrijdag leest iedereen een stukje voor aan de rest van de klas. Voor de kindjes die al vlot de woordjes op het 3de leesblaadje kunnen lezen, kunnen dat dan ook heel fier aan de rest laten horen.

Ook het 2de leerjaar krijgt een leesblaadje (verhaaltje) om in te oefenen. Ook zij lezen dit voor op vrijdag. Naast foutloos en vlot lezen, oefenen ze ook op het expressief voorlezen.

Heel veel succes!

3) infoavond

We proberen al zoveel mogelijk te communiceren met onze blog.
Maar toch willen we jullie ook nog eens graag uitnodigen op een infoavond.
Deze infoavond vindt plaats op dinsdag 19 maart om 20.00 uur.
Tijdens deze info-avond leggen we nog eens uit hoe we in de klas te werk gaan,
maar ook heel concreet hoe je thuis kan oefenen.

Hopelijk tot dan!

 
Met vriendelijke groetjes,
Maureen en Evelien

Brief CLB

Beste ouders,

Maandag gaan we met het eerste leerjaar naar het CLB voor een medisch onderzoek.
Er zijn nog een aantal brieven die ontbreken, dus als je deze nog thuis hebt liggen, gelieve hem dan maandag mee te geven.

Lieve groetjes,
Maureen

Zwemweek

Op woensdag gaan we zwemmen.
Zijn er ouders die ons willen begeleiden?
Alvast bedankt!

Groetjes,
Maureen

Thema "ziek zijn"

De voorbij week hebben we het vooral gehad over ziek zijn. Sommige kinderen hebben al leuke spullen meegenomen en Lyze heeft ons zelfs laten zien hoe we iemand moeten indraaien met verband.
We gaan ook proberen om een bezoekje te brengen aan het ziekenhuis, maar we moeten eerst nog ons verzoekje afwachten. Als er iemand is die ons graag wat meer wil bijbrengen over ziek zijn of het ziekenhuis, dan mogen jullie ons dat altijd laten weten. Nieuwsgierig als we zijn, zouden we dat fantastisch vinden! Boekjes of voorwerpen zijn natuurlijk ook altijd al erg plezant!





Lieve groetjes,
Maureen


Atelier 1ste graad: gipsmaskers en haken

Vrijdag hadden we voor de eerste maal ons atelier en het was erg leuk!
Evelien en ik willen zeker de (groot)ouders bedanken die ons zijn komen helpen.

In het gipsatelier werden maskers gemaakt. We smeerden daarvoor het gezicht eerst in met vaseline en vervolgens kon het echte werk beginnen. Voor sommigen was het puur genieten!







In het haakatelier waren de kinderen ook actief bezig. Na een goede uitleg en wat hulp kwamen er al leuke resultaten uit!