woensdag 13 oktober 2010

zwemmen

Een heel kort bericht:

Volgende week dinsdag  is het terug zwemmen voor onze klas. We vertrekken met de bus om 12.50 uur op school en zijn dus rond 12.55 uur aan het zwembad. Als er vrijwilligers zijn om de kinderen te helpen met omkleden of willen begeleiden in het zwembad zijn zeker welkom.

dank u wel

groetjes
karolien

project wordt onderzoek

Hallo,

We hebben ons project/ werktijd/ onderzoeken eens onder de loep genomen en zijn tot een unanieme beslissing gekomen.
Omdat de kinderen elke dag wel met andere vragen zitten ,en door het project te weinig tijd krijgen hier een antwoord op te vinden, hebben we besloten om van het project af te stappen en ons toe te leggen op onderzoekjes. ( zoals bij de kleuters). We zijn dit de laatste 3dagen al aan het uitproberen en de kinderen vinden meer rust in de klas en hebben de tijd om samen ( 1ste en 2de ) antwoorden te zoeken.
Het is ongelooflijk wat ze de voorbije dagen al hebben onderzocht. ( vulkanen, wanneer is een berg een berg?; Welke bergen zijn er in de wereld?, Waarom eet een poes gras?, Wat is een bevroren "rivier" in de bergen? waar zijn auto's van gemaakt?,de steenmarter,.... en nog zoveel meer. Natuurlijk doen we nog wel uitstappen en nodigen we experts uit in de klas om sommige onderzoeken te verdiepen maar ik denk dat deze werkvorm de kinderen meer ruimte geeft om zich beter te ontplooien. Namiddag zou dan ingevuld worden met hoekenwerk: vrije tekst, leeshoek, bouwhoek, creahoek, onderzoekhoek, computerhoek,....We hebben ook een hoekenwerkbord in de klas zodat de kinderen en ik er op kunnen toezien dat de kinderen tijdens een week niet steeds hetzelfde kiezen. De regel die we hebben afgesproken is: elke week zeker één vrije tekst en één onderzoekje.

We gaan dus ons project vissen afronden met het schilderen van onze vissen ( papier maché) deze week en vanaf volgende week starten we volledig met onze onderzoeken.

Ik hoorde ook van sommige ouders dat ze het spijtig vonden dat dan ook de projectvoorstellingen wegvallen. Dit is natuurlijk een nadeel maar het blote voetenpad was ook een onderzoek dat we hebben voorgesteld. Er kwam ook uit de klas dat het wel eens leuk zou zijn om een quiz te organiseren over onze onderzoeken.( ouders met kinderen) . We zoeken hier zeker een oplossing voor.


Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Zoniet sta ik steeds klaar om wat extra uitleg te geven.

groetjes
Karolien