zondag 18 januari 2015

Tweede leerjaar - Rekenen - Wat moet ik kunnen?

We zijn nu erg hard bezig met het automatiseren van de maaltafels.
Doordat niet iedereen op hetzelfde niveau werkt, is het misschien handig dat ik de volgorde van de maaltafels weergeef. Zo weten jullie welke tafel vervolgens kan worden ingeoefend.

x 1 - x 2 - x 10 - x 5 - x 3 - x 4 - x 9 - x 6 - x7 - x8

Verder blijft het belangrijk dat het optellen en aftrekken tot 20 onderhouden wordt.
Deze strategieën komen namelijk ook voor tot 100.

Indien jullie vragen hebben, spring dan gerust even binnen!

Tweede leerjaar - Woordpakketten - Wat moet ik kunnen?

Deze week werden de geziene woordpakketten herhaald.
Het is belangrijk om dit ook thuis te blijven doen.

Komende week wordt woordpakket 8 gezien. Dit woordpakket gaat over de verlengingsregel.
Schrijf ik woorden met een -t of -d achteraan?
Neem zeker een kijkje op Smartschool voor extra oefenmateriaal.
Het dictee volgt pas volgende week.

luid – strand – kaart –kort – vriend – veld – staart – hoed –
grond – geld – draad – krat – goed – bloed – mand – naald – plint –
plant – breed - kapot

Eerste leerjaar - Rekenen - Wat moet ik kunnen?

We leren nu rekenen tot 20.
We zijn gestart met de boven- en onderburen.
Dat zijn simpele oefeningen als +1, +2 en  -1, -2.
Je kan thuis een meetlat gebruiken om de kinderen duidelijk aan te tonen hoe de getallen worden opgevolgd door elkaar. Verder kun je ook speelkaarten gebruiken. Je zoekt de getallen eruit en laat dit verwoorden:
Ik trek kaart 9. Dus 9 + 1 = 10. Dan komt bijvoorbeeld kaart 5.
Dus 5 + 1 = 6. Zo kun je verder werken.

Iets dat erg moeilijk is, is tellen met sprongen.
Ik heb bijv. het rijtje: 0 - 2 - 4 - .... - .... - ....
De kinderen moeten dan eerst ontdekken of de rij groter of minder wordt. Ik laat dan een plus of min schrijven. Vervolgens moeten ze ontdekken hoeveel er steeds bijkomt of afgetrokken wordt. En tot slot moet de rij nog worden voortgezet. Schenk hier zeker aandacht aan.

Een aantal voorbeelden van rijtjes zijn:
1 - 2 - 3 - ... - .... - .... - ....
10 - 8 - 6 - ... - .... - ....
1 - 3 - 5 - .... - ... - ... - ... - ...
0 - 3 - 6 - ... - .... - .... - .... - ....

Eerste leerjaar - Woordpakket 1 - Wat moet ik kunnen?

Vanaf nu zullen de leerlingen van het eerste leerjaar ook werken met woordpakketten.
Hierin zal er aandacht zijn voor spelling, taalbeschouwing  en woordenschat.
Maar ook het technisch en begrijpend lezen krijgen hun plaatsje.

Deze week starten we met woordpakket 1.
De leerlingen herhalen hier alle letters en leren vanaf nu ook om de letters aan elkaar te schrijven.
Dit zullen we opbouwen. Niet alle letters zijn namelijk even gemakkelijk te verbinden met elkaar.
Deze woorden komen voor in woordpakket 1:

pet – nies – uil – neus – plus – kus – lui – deur – mes – trui – rug – tuin – reus – dief – fiets – muur – huis – reep – kist - speer

Op Smartschool heb ik een documentje geplaatst, zodat jullie ook thuis aan de slag kunnen.
Let vooral op de juiste letterverhoudingen. Het is belangrijk dat deze kloppen.
Schenk ook veel aandacht aan het correct "hakken en plakken".
Bijv.: Ik wil 'pet' opschrijven. Ik hak het in stukjes 'p' - 'e' - 't'. Ik onthoud de volgorde en schrijf de letters een voor een op. Ik controleer mijn woord.
Voor ons is dit proces zo geautomatiseerd, dat we er niet meer bij stil staan. Maar als je dit wel doet, dan merk je dat we dit nog steeds doen. Alleen veel sneller dan vroeger :)

Ik zal de leerlingen steeds twee weken geven om de woordpakketten in te oefenen. 1 Week in de instructie en 1 week in het hoekenwerk. Nadien volgt er pas een dictee.
Het dictee van woordpakket 1 valt dus op 30 januari 2015.
Verder kan ik nog zeggen dat het niet de woorden van het woordpakket zullen zijn die worden overhoord, maar wel soortgelijke woorden. In dit geval woorden die beginnen met een 'h' - 'p' - 'n' - 'k' - 't' - ...

Sfeerbeelden

In de rekenhoek ontdekte het eerste leerjaar hoeveel blokken er in een blokkenbouwsel verstopt konden zijn. Dat was niet altijd even goed te zien.



 In de leeshoek hadden de AVI-strips veel succes!

 In de namiddag werd de eerste stap tot het maken van een vulkaan gezet. 
Volgende week gaan we de vulkaan nog verven en daarna volgt de uitbarsting.

Een ander groepje ging aan de slag met het maken van nepbloed. 
Ze speelden daarna een toneeltje.









Johanna en Sheilla zorgden ervoor dat ons bord met getallen, letters en de dagen van de week weer in orde kwam. Wat een karwei!


Op vrijdag was er het letterfeest.
Dankzij de ouders werd het een groot succes! 
Merci allemaal, want zonder jullie was dit nooit gelukt!
En hadden de kinderen nooit zo'n leuke tijd gehad. 














Weekplanning + Zwemweek





Deze week gaan we weer zwemmen.
Rond 13.20u zullen we vertrekken in de klas,
maar er is reeds hulp welkom vanaf 12.55u.
Het eerste leerjaar krijgt dan een introductie in niveaulezen.
U kan dan zelf beslissen of u nog mee naar het zwembad gaat voor hulp bij het omkleden.