zondag 22 september 2013

Een kijkje in de klas

In de namiddag werden er onderzoekjes gedaan:
Hoe wordt het weer voorspeld en hoe worden potjes nu eigenlijk gemaakt?
De i-Pad en de computer gaven het antwoord.
Een verwerking maakten de kinderen zelf.




Flo zorgde ervoor dat het onderzoekje rond de namen volledig werd afgewerkt.
Reindert won met de langste naam van de klas.

In de poppenhoek maakten Liv, Reindert en Loran een toneeltje rond een voorgelezen verhaal.
 Het was nog niet helemaal af, dus vanaf morgen wordt er weer verder aan gewerkt.

Hauke en Marius gingen uittesten of ze vliegertjes konden maken. De missie was meer dan geslaagd en in een ateliertje willen ze het graag aan andere kindjes leren.



 In de kring presenteerde iedereen zijn resultaten:
soms was het afgewerkt, soms werden de tussenresultaten besproken en getoond.

Zo liet het groepje van Ingmar, Louis, Hüseyin en Liv zien hoe ver ze stonden met de maquette van de klas.
M.b.v. tips konden ze weer verder werken.
 

Op woensdag was er een toneeltje voorzien!
Dat vond iedereen leuk!
 




 Op vrijdag gingen we turnen.
En ja hoor! Lopen kan leuk zijn! 


Na het turnuurtje gingen we op pad om de verkeersregels vast te leggen.
Samen op pad? Dat doen we in een rij!

Zie je deze stoeprand? Dat is onze stoprand!



Oversteken?
Dat doen we op het zebrapad.



 Weten jullie waarvoor dit dient?

Spelen op straat? 
 Dat mag niet hoor!

Na al die regels mochten we ook wat plezier beleven!
Een leuke spurt naar boven en op zoek gaan naar dingen die de natuur ons biedt!















Goed om te weten

1) Het dictee
De kinderen van het tweede leerjaar krijgen elke week een blaadje mee naar huis waarop dicteetjes staan.
Op die manier kan u duidelijk zien wat we doen in de klas, maar krijgen ook de kinderen inzicht in hun eigen vooruitgang. Kan ik het al? Of is het oefenen toch nog nodig...
Dit blaadje gaat los mee in de heen-en-weer-map en krijg ik ook graag terug.
Tijdens de dicteetjes oefenen we een bepaalde spellingsmoeilijkheid in, maar ook transferwoorden. Dat kunnen woorden zijn uit vorige oefeningen (woordpakketten) die uiteraard nog steeds gekend moeten zijn.
Vorige week, maar ook de komende week zullen de woordjes met een dubbele kop (brief, zwaar, stoep) ingeoefend worden.
2) Het (rode) leesmapje
In het leesmapje verzamelen de kinderen (zowel het eerste als het tweede leerjaar) wisselrijtjes en teksten die ingeoefend worden in de klas. Maar het is ook erg belangrijk om dit thuis te doen. Lang hoeft het niet te zijn, maar dagelijks een vijftal minuten is zeker geen overbodige luxe. Daarom zit het mapje (normaal gezien) dagelijks in de boekentas. 

3) Het (roze) onthoudmapje voor rekenen
Het mapje met de onthoudbladen voor rekenen zitten normaal gezien ook dagelijks in de boekentas. Op die manier heeft u thuis een kijk op de dingen die gekend moeten zijn. In dit mapje zullen ook geregeld oefenkaartjes terug te vinden zijn. Op die manier kunnen de kinderen zowel in de klas als thuis oefenen.
4) De splitsclowntjes
Voorlopig zullen de clowntjes in de klas blijven, want sinds vorige week zijn we ermee aan de slag gegaan en gaan de kinderen hun splitsingen inoefenen d.m.v. het spel "Clownwars". Tegen elkaar en met elkaar zullen ze op een speelse manier hun splitsingen inoefenen. Op die manier is iedereen zeker dat de splitsingen onderhouden worden en dat de kaartjes gebruikt worden ;)