woensdag 7 september 2011

verslag vergadering

Ouderavond:
-     klasgebeuren:
1.   start met de kring waar de lln hun belevenissen mogen vertellen. ( niets te vertellen, mededeling, verhaal) Belangrijk dat de lln hier spontaan in zijn.
2.   Vanuit de kring gaan we dan naar een opsplitsing in 2 groepen : voor de speeltijd komt het eerste leerjaar naar de instructietafel bij de leerkracht en gaat het tweede leerjaar zelfstandig werken . Zij kunnen na hun werk ook naar vrij hoekenwerk.
3.   Na de speeltijd komen de kinderen weer heel even terug naar de kring om van hieruit terug aan het werk te gaan. Dit wil zeggen: het tweede leerjaar instructie en het eerste leerjaar zelfstandig werk. ( Dit blijft natuurlijk beperkt in het begin van het schooljaar daar ze nog niet helemaal zelfstandig kunnen werken)
4.   We eten samen in de klas. De kinderen krijgen melk, water, appelsap. Ook tijdens de speeltijden krijgen de lln een koek en fruit op school. Ze moeten dan ook niet meebrengen ( enkel wanneer ze allergisch zijn voor iets)
5.   In de namiddag starten we dan met onderzoeken die uit de kring zijn gekomen. Kinderen die geen onderzoek hebben gaan aan de slag in hoekenwerk maar ook dit is niet meer vrij ( er is steeds een opdracht aan verbonden)
6.   we sluiten af in de afsluitkring waar we ons werk kunnen tonen of kunnen vertellen hoe we de dag vonden. Ook herhalen we hier meestal even wat we allemaal geleerd hebben.


-     Hoe brengen we de dingen aan:
1ste leerjaar: leren lezenWe vertrekken vanuit een zin die in de kring is voorgekomen. Hieruit is het dan de leerkracht die de “beste” woorden uitkiest en deze gaat belichten. De eerste stap is een letter van het woord afzonderen( beginletter of middelste) Rond deze letter wordt dan uitgebreid gewerkt. Dit kunnen jullie zien aan de pakketjes die er per letter mee naar huis worden gegeven. De eerste dag leren ze de letter en het woord. De tweede dag doen we hier nog een verwerking op en leren we de letter schrijven.
Deze letters komen in een doosje zodat ook thuis kan geoefend worden.
Rekenen: Voor getallenkennis en bewerkingen volgen we een leerlijn (cursus) die we zelf hebben samengesteld. Ook deze bestaat dit jaar uit pakketjes rond een bepaald thema. Voor meetkunde, metend rekenen proberen we onze leerstof uit de kring te gaan halen en zoveel mogelijk de reeële situaties erbij te betrekken.

We geven geen huiswerk mee. Wel per week een bundeltje op maandag dat kan geoefend worden thuis maar dit moet niet meer mee terug naar de klas.
Wat we wel vragen voor het eerste leerjaar is om thuis op regelmatige basis de letters in te oefenen en in het leesmapje te lezen en binnenkort het optellen/ aftrekken/ splitsen mee thuis in te oefenen.


2de leerjaar: taal: We beginnen met het herhalen van de schrijfletters waarna we voor spelling met woordpakketten werken. Meestal zullen deze pakketten ontstaan uit woorden van hun teksten. Na elke tekstbespreking nemen we een spellingsmoeilijkheid eruit en brengen we een woordpakket aan. De eerste les hiervan is de instructieles, nadien gaan de kinderen hun spelling inoefenen tijdens het zelfstandig werk. Ook taalbeschouwing, zinsbouw,… komt voor tijdens de tekstbespreking.
De hoofdletters worden ook systematisch aangeleerd maar eerst moeten de gewone schrijfletters gekend zijn.
Rekenen: Ook in het tweede leerjaar hebben we een vaste cursus voor getallenkennis en bewerkingen. Maar voor meetkunde en metend rekenen halen we veel uit de kring. Ze leren dit jaar tot 100 rekenen en ook de maaltafels komen uitgebreid aan bod. Voor de maaltafels in te oefenen zullen de kinderen een doosje hebben met hun maaltafels  dat ook mee naar huis wordt gegeven zodat dit thuis kan ingeoefend worden.

-     onderzoek:
We werken in de namiddag met onderzoeken. Dit wil zeggen dat wanneer de kinderen iets meebrengen naar de kring of iets vertellen , we zoeken naar allerlei dingen om in de klas te doen. Omdat dit heel intensief is om zo veel mogelijk te onderzoeken met de kinderen van de eerste graad doen wij dit jaar een beroep op ouders die ons willen komen helpen met deze onderzoekjes. Zo leren de kinderen beter en sneller hoe ze juist moeten onderzoeken want we merken dat ze dit echt wel nodig hebben. We proberen ook steeds de onderzoeken uit de klas te vermelden op de blog zodat u steeds materiaal kan meegeven bij een bepaald onderzoek, of misschien leuke uitstappen kan aanreiken.

-     huiswerkklas:
éen keer om de twee weken voorzien we een huiswerkklas. We spreken zelf de ouders van de kinderen aan die deze huiswerkklas kunnen gebruiken. Er is steeds plaats voor 6 kinderen. Het dient om de lln bij te werken maar ook een voorinstructie  te geven


-     kamp:
Het kamp is klas, per klas. We gaan niet samen op kamp. We zijn volop aan het zoeken naar een leuke kampgelegenheid en alle suggesties zijn welkom. We zoeken ook steeds ouders die meegaan op kamp. Voor het kamp zal ze ook altijd een kampavond zijn voor alle infomatie. We gaan 3 dagen ( 2 nachten) op kamp.


-     nog nodig:
Jullie hebben al gehoord dat er doosjes nodig zijn voor de rekenoef. Tot 10, de maaltafels, de letters,….
Daarom zouden we willen vragen om 2 doosjes mee te geven naar de klas met hun naam op . Voor het eerste leerjaar is dat voor rekenen tot 10 en voor hun letters. Voor het tweede leerjaar is dit voor de maaltafels en hun woordpakketwoorden.


Ook dit is nog besproken geweest:
- kamp: Ik heb een optie op de diggiehoeve genomen in Brakel, natuurlijk kunnen jullie nog andere verblijven voorstellen. Jullie kunnen eens een kijkje gaan nemen op http://www.diggiehoeve.be/

- Op het prikbord aan de buitenkant van de klas ( wel aan de deur die niet opengaat) zal er wekelijks een blad hangen waar jullie je namen kunnen noteren als je wil komen helpen met het onderzoek in de klas of met het lezen.

Indien er nog vragen zijn, altijd welkom in onze klas.

groetjes
karolien