vrijdag 13 januari 2012

gisteren en vandaag

Hallo allemaal,

De voorbije twee dagen hebben de kinderen weer hard gewerkt in de klas.

Er werden heel wat teksten geschreven. We leerden ook om ze op een leuke en aantrekkelijke manier op de computer te maken  en ze nadien te schikken op een blad. Ook bespraken we het belang van een mooie illustratie bij een tekst/ boek. Ardelan had dit meteen begrepen en maakte een pracht van een tekst!



Amoun had een leuke techniek geleerd om mooie bloemen te maken. Ze wou deze graag aan da anderen aanleren. Er werden heel wat mooie bloemen gemaakt! 

In de kring had Amoun allerlei doosjes mee. Hierin herkenden we heel wat meetkundige figuren. We gingen dan ook aan de slag om tekening vol met veelhoeken te maken. We moesten we opletten dat al onze lijnen recht waren want als een boogje in zat was het geen veelhoek maar een niet-veelhoek.

Rube maakte zelfs een mooie arend vol veelhoeken. 

De strijd om de hoogste toren gaat verder. Hier zie je Maite heel fier naast haar toren van 1 m 21 cm staan of  anders gezegd  121 cm. 
Maar vandaag overtrof Raf dit resultaat en bouwde samen met Emily een toren van 149 cm of anders gezegd 1m 49 cm. 
Eva had 6 reeën gezien of waren het herten? 
Jaan en Rube gingen op onderzoek. 


 Rube bracht een spion-cavia mee. Milan tekende hem na om naar Maryne te sturen. 

 Naar aanleiding van het onderzoek van Amoun deze week, lieten we een wensballon op. Zo herhaalden we ook even het onderzoek van de luchtballon. Het was een mooi zicht. ( Idun, dank je voor de mooie foto's)






 Hij ging wel heel ver. We hopen stiekem tot in het Zuiden van Frankrijk maar zolang zal waarschijnlijk het vuur niet blijven branden. En als het vuur er niet meer is koelt de lucht in de ballon af en zal hij terug dalen. 


Het eerste leerjaar leerde ook dat splitsen wel heel leuk kon zijn. Zeker met splits-toverdoosjes. 
Bolletjes in het doosje- schudden- een stukje openschuiven en dan raden hoeveel er aan de andere kant zitten. 


















 Ook in de leeshoek werd er gezellig geoefend. 



Emily deed ook nog een onderzoek hoe de baby's in de buik van de mama terecht kunnen komen. ( hiervan volgen de foto's volgende week)

Quinten is begonnen aan een brief aan de koning want hij zou heel graag eens op bezoek gaan. Iedereen die dus ideetjes heeft om dit te kunnen waarmaken, laat maar komen!!!!

Valerie zou graag een onderzoek over het ontstaan van stenen doen. Iedereen die hierover informatie heeft mag dit volgende week meegeven. Ik zou ook graag een geoloog of archeoloog in de klas willen uitnodigen. Wie er iemand kent met een grote kennis van stenen......


We hebben dus de week heel goed afgesloten. 

Ik wens jullie een leuk weekend en tot maandag!



belangrijke data :

donderdag 19 januari: klokhuis om 20.00u

zaterdag en zondag 28-29 januari klusweekend van 10u tot 17 u: Alle helpende handen welkom.

maandag 30 januari: atelier muziek: iedereen die wil komen helpen in de klas is van harte welkom.


verslag rekentrappers


Verslag van de vergadering REKENEN eerste graad
6 december 2011

1)      Scoop: in de toekomst wordt de talentenweide meer gericht op vaardigheden. Dit is in de praktijk nu al vaak het geval (vb. veters knopen). Voor de echte talenten (iets waar een kind goed in is, zonder dat dat specifiek aangeleerd is of kan worden) is er iets nieuws in ontwikkeling. Wordt vervolgd.

2)      Karolien wordt geëxcuseerd wegens ziekte van haar dochtertje.

3)      Toelichting van de methode REKENTRAPPERS voor hoofdrekenen door Ewoud, Isabel en Evelien.
Vaststellingen:
- Sinds de oprichting van de school is rekenen altijd een sterk punt geweest van De Pit.
- Tot nu toe werd er gewerkt met de methode Aerts/Dekkers.

Vanwaar dan de keuze over te stappen naar een andere methode?

- Aerts/Dekkers verschilde al met de methode die meestal in andere scholen wordt gebruikt, o.a. op vlak van getalbeelden en fasering.
- Bovendien was er ook een nadeel: bepaalde aspecten schoven te ver op (vb. maal- en deeltafels), waardoor men soms in het volgende leerjaar in de problemen kwam. Vandaar de zoektocht naar een nieuwe methode, om die tekorten weg te werken.
- Het gros van de basisscholen in onze scholengroep werkt intussen met Rekentrappers. Isabel, die uit het Eurekaonderwijs komt, was al bekend met Rekentrappers (Eureka ontwikkelde deze methode) en er was een positief aanvoelen rond deze methode na bijscholing (Karolien).

Vanwaar de keuze om omschakeling midden in het lopende schooljaar te doen?
- Om de omschakeling te versnellen.
- Omdat de methode gewoon aansluit op wat nu al geautomatiseerd is.
- De methode bereikt dezelfde doelen als de ‘moeilijkere’ methodes op een makkelijkere manier.

Hoe verloopt de omschakeling?
- In de kleuterklassen zijn de nieuwe getalbeelden al in gebruik.
- Vanaf volgend jaar wordt met deze methode gestart in het 1ste leerjaar. Het huidige 1ste,  2de en 3de leerjaar zullen ook verder werken met deze methode. In het huidige 4de leerjaar wordt de methode gebruikt om de differentiëren voor de leerlingen die met bepaalde aspecten moeite hebben.

4)      Vragen
Deze methode maakt gebruik van rekenen ‘met de vingers’. Krijgen de kinderen dat nog ‘afgeleerd’?
Bedoeling is vooral om vaardig rekenen aan te leren. Vaardige leerlingen zullen hun vingers na een tijdje niet meer nodig hebben (automatisatie). Voor minder vaardige leerlingen is dit een handig hulpmiddel dat ze altijd ter beschikking hebben. Er is dan ook geen reden om dit hulpmiddel niet te gebruiken wanneer het nodig is.

Biedt deze methode voor rekensterke leerlingen voldoende ‘linken’ aan tussen leerstofonderdelen?
De uitvalsbasis is ‘handig rekenen’ (vb. +199=+200-1), maar daarnaast is er verdieping voor de rekensterke leerlingen door verschillende manieren aan te bieden om eenzelfde resultaat te bekomen.

Waarom wordt enkel hoofdrekenen uit deze methode overgenomen?
Omdat dit het meest problematische aspect is van rekenen en omdat de methode een aantal voordelen biedt om te starten met wiskunde in het secundair (rekenen onder nul adhv te veel/te kort-systeem).