donderdag 10 november 2016

Een kort weekje

Beste vriendjes en vriendinnetjes,


Na een kort maar erg concreet lesje van Ewoud over het gebruik van de blog, welke knop duwen om te openen, te schrijven, titel en foto's, ... besefte ik nog maar weer eens wat de kracht van concretisering is in een leerproces! En ziehier! We zijn vertrokken!


Na een welverdiende vakantie vlogen we er weer in en we deden veel, heel veel. Het was een kort lesweekje maar daarom zeker niet minder interessant!

Het hoogtepunt van de week was het terugvinden van ons boek: Puk van de Petteflet en dit door niemand minder dan Thorwald die helemaal door het dolle heen ging bij zijn ontdekking en dan ook stante pede werd uitgeroepen tot held van de dag. Raad eens wat we maandag om kwart na 3 lazen?

Voor hun oefenwerk, kregen de leerlingen op maandag al hun taakjes voor de hele week. Dat was weer een hele stap vooruit nadat we in oktober vooral geoefend hadden om het oefenwerk per dag gepland te krijgen. Ze deden het erg knap!

3 onderzoekjes deze week:
- het skelet: Hoe heten al die botten? Hoe zien ze eruit?
- het oog: Hoe kunnen we zien? Hoe ziet een oog er vanbinnen uit?
- de regenworm: Waar leeft die? Wat doet deze worm?

We leerden tellen tot tien en het getallenrijtje tot 10. Dat deden we met de tekening van onze twee handen en met speelkaarten! Een ganse doos vol speelkaarten! En maar ordenen. We leerden hierbij ook dat samenwerken niet altijd even gemakkelijk is. Dat gaan we zeker nog eens opnieuw doen!

 



Ons klasboekje: 'onze dieren gingen dood' wordt graag mee naar huis genomen en komt telkens terug met een getuigenis van een huisdier dat stierf en een tekening erbij. Wisten jullie dat de kat van Selien haar vriend vorig weekend stierf ... Ook zij schreef er over in dit klasboek. Zo zien we dat echt iedereen heel veel verdriet heeft wanneer onze dieren sterven en dat huilen en treuren dan echt wel normaal is en mag.



Vandaag kozen we voor een tweede klasboek: 'ons kriebelboek' want er zijn weer kriebelbezoekertjes en sommige vriendjes vinden dat zo erg dat ze er dikke traantjes voor laten. In de namiddagkring gingen we daarom volop vertellen over kriebelbezoekjes aan onze hoofdjes. Wist je dat Selien en Wendy vroeger ook kriebelbezoekertjes hadden? Ja, echt waar! Jullie moesten eens weten hoeveel kindjes hun hand opstaken toen de vraag kwam wie er al kriebels op bezoek had ooit. Verbazing alom en iedereen heeft daarbij zijn eigen verhaal. Dat verhaal mag nu neergeschreven worden in ons nieuwe klasboek: 'ons kriebelboek'.



Vandaag kwamen er meisjes naar de klas die de haren van de kinderen wel héééééééél mooi kwamen maken. Weet jij hoe cool Tibet was met zijn kuif? Of Thomas? Of ... ja ineens hadden haast al de jongens gel in hun haren en waren ze een paar centimeter groter. De meisjes die kozen veelal voor een vlecht maar dan wel een speciale hoor. En Andes, die kreeg zelfs haarlak op haar vlecht!

 
 

 

 

 

  



Joli petit lapin, dat is een tof lied zeg! En met gebaren erbij! Van traag naar snel! Zo snel als een speer!
En euh, ... weten jullie al dat wij een 't' kunnen schrijven met onze poep?! Probeer ons dat maar eens na te doen!
Of zelf een doosje knippen en plakken, ... pfff wat een werk! Het werden heuse geheimendoosjes.




Elke dag begint met de kalender. Willen jullie thuis mee-oefenen met 'de kalender'? Ik zal jullie vertellen hoe wij dat doen:

- welke dag zijn we vandaag?
- welke dag zijn we dan morgen?
- welke dag zijn we overmorgen?
- welke dag zijn we ook alweer vandaag?
- welke dag was het gisteren?
- welke dag was het eergisteren?

- welke maand zijn we?
- de hoeveelste maand van het jaar is dat?
- welke was de vorige maand?
- welke is de volgende maand?

- in welk jaar leven we?

Deze vragen worden iedere ochtend herhaald. Misschien een ideetje voor tijdens het eten? Voor in de auto? O ja en vraag eens om het dagenliedje te zingen. Leuk hoor.

Zeg, wie van jullie kent: de fuut? En, wat weten jullie over het liefdesleven van deze watervogel?

We zien dat er heel veel geoefend wordt! Waw zeg! Knap! Schooltje spelen is blijkbaar hotitem! Blaadjes vol splitsingen, lettertjes en woordjes, sommetjes, leesboekjes, ... Veel dank aan de mama's, papa's , oma's, opa's, boven - en onderburen, je kan het zo gek niet bedenken om hiermee te helpen! 'Keep up the good work' zou ik zeggen. Ja, want ook al denk je: o, de splitsingen, de sommetjes, de verschillen tot 5, tot 10 zijn gekend, ... dan moeten ze geautomatiseerd worden: zonder nadenken antwoorden / noteren en dat aan een vlot tempo. Dit geldt ook voor het lezen van de lettertjes en het schrijven ervan. Ook de koppeling drukletter - schrijfletter is belangrijk. Vanaf maandag gaat er als blijk van opperste waardering op ieder thuis gemaakt oefenblaadje of -bundeltje een leuke sticker prijken. Het nakijken van deze blaadjes behoort tot de thuissfeer maar wij in school zijn trots op de inzet en belonen graag met een sticker. Zo zal er in de kaft een duidelijk onderscheid zijn tussen de blaadjes die in de klas gemaakt zijn en diegene van thuis.

Eet jij ook zo graag chocolade? Ja hè, vast en zeker wel en nu met sinterklaas in het vooruitzicht is er chocolade alom te vinden. Met hopen. Smul, smul, smul! Ons klasje probeert echter gezond te eten in school. Wil je daarom de witte en bruine sinten en pieten voor thuis bewaren?


In de weekplanning ( hieronder ) voor volgende week zie je dat we een briefje gaan schrijven naar de sint. Daarvoor hebben we sinterklaasboekjes nodig. Je weet wel, die er wekelijks in de brievenbus belanden deze weken. Willen jullie ze meebrengen naar school?


Geniet van het lekker lange weekend en tot maandag!




                                  
maandag    14/11/2016



dinsdag        15/11/2016


woensdag 16/11/2016


donderdag 17/11/2016


vrijdag      18/11/2016
08.40
KRING




08.40
-
10.25






LBV
08.40
KRING
08.40
KRING
08.40

zwemmen: welke ouder wil begeleiden?
09.00

Ideeën:
- in de richting van de fuut praten
- in de richting van de officiële rode postbus praten

09.00
- Ideeën:
09.00
- Ideeën
09.00

09.30
-
10.00



Instructie rekenen:
herhaling: schrijven van de getallen van 0 - 5 en de splitsingen van 1 - 5  / leren schrijven van de getallen van 6 - 10

09.30
-
10.00



Instructie rekenen:
communicativiteit en herhaling splitsingen tot en met 5

09.30
-
10.00



Instructie rekenen:
onderburen tot 10 en herhaling splitsingen tot 5

09.30
-
10.00



Instructie rekenen:
splitsingen tot 10 ( met 1 en 2 )

10.00
-
10.25



Instructie taal: auditieve en visuele discrepantie van de ‘f’ uit ‘fuut’

10.00
-
10.25



Instructie taal:
auditieve en visuele discrepantie van de ‘uu’ uit ‘fuut’.

10.00
-
10.25



Instructie taal: schrijven van de ‘uu’ uit ‘fuut’.
10.00
-
10.25



Instructie taal: aanbrengen nieuwe woordje: visuele discriminatie

10.25
speeltijd
10.25
speeltijd
10.25
speeltijd
10.25
speeltijd
10.25
speeltijd
10.45
-
11.10

Instructie rekenen:
boven - en onderburen tot 10
10.45
-
11.15

TURNEN

10.45
-
11.10

Ideeën +
Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje

10.45
-
11.10


Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje

10.45
-
11.10


SCHOOLRAAD
+
KIVA
+
Oefenwerk
11.10
-
11.40

Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje





11.20
-
11.50


11.10
-
11.40

Ideeën +
Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje


11.10
-
11.40

Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje

11.10
-
11.40
11.40
 –
 11.50
KRING
11.40
 –
 11.50
KRING
11.40
 –
 11.50
KRING
11.40
 –
 11.50
KRING
12.10
middagspeeltijd
12.10
middagspeeltijd

12.10
middagspeeltijd
12.10
middagspeeltijd
12.55
-
 13.40

KLASRAAD:
- nieuw woordje bepalen: moet een ‘e’ en een ‘d’ inzitten
- bespreken sticker bij oefenen thuis
12.55
-
 13.35
(Schoolkrant)




12.55
-
14.30





Ideeën +
Oefenwerk:
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje

13.05
-
 13.20


Muzische vorming:
maat en ritme

14.30: Pit opt podium - in de Pitstop
13.40
-
13.40



Oefenwerk / Ideeën:
 - afwerken onderzoek: het oog / de regenworm / het skelet
- maken van een ‘echte’ rode postbus m.b.v. schoendozen.
- fuut
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje


13.35
-
14.00

Instructie rekenen: bovenburen tot 10





13.20
-
14.30

13.40
-
14.30
14.00
-
14.30

Instructie taal: schrijven van de ‘f’ uit ‘fuut’
14.30
speeltijd
14.30
speeltijd
14.30
speeltijd
14.45
-
15.15

Afronding / leesmomentje: Puk van de petteflet
14.45
-
15.15

Oefenwerk
Werkplan:
- rekenen: inhoud
- rekenen: patronen enkelvoudig
- taal: wandplaat: fuut
- schrijven: brief naar de sint schrijven ( stempelen, knippen en plakken, schrijven )
- rekenen: getallen tot 10 schrijven
- rekenensplitsingen tot en met 6
- klikklakboekje

14.45
-
15.15

Afronding / leesmomentje
puk van de petteflet
15.15
-
15.30

AFSLUITKRING
15.15
-
15.30

AFSLUITKRING
15.15
-
15.30

AFSLUITKRING
14.30
-
15.00