Beste ouders,
Vrijdag doen we met de eerste graad een heus fietsparcours op de speelplaats in het kader van de verkeersdag.
Kunnen jullie er zeker aan denken om vrijdag de fiets mee te brengen?
Alvast superhard bedankt!
Annelies
zaterdag 12 september 2015
Auditieve analyse en synthese (1ste leerjaar)
Het is belangrijk dat de kindjes in het eerste leerjaar woordjes kunnen hakken en plakken.
We oefenen dit veel in de klas, maar ook thuis kan je dit oefenen:
We oefenen dit veel in de klas, maar ook thuis kan je dit oefenen:
Werkwijze hakken en plakken van woordjes:
1ste
Je neemt een 3-letterwoordje bijv. ‘jas’
en je zegt hardop
[jas]
2de
Laat het kind dit woord enkele malen
hardop zeggen
(kinderen die zich moeilijk kunnen
concentreren laat je hun ogen sluiten).
[jas] [jas] [jas]
Ze moeten goed luisteren naar de klanken
die ze zelf hardop zeggen!!!!!
3de
Het kind gaat dit woord nu zelf hakken
en terug plakken, je mag helpen
indien nodig [j] [a]
[s] = [jas]
We nemen allerlei woorden,
zeker niet alleen woorden met de letters die ze reeds kennen.
Woorden met de
korte klinkers (a-e-i-o-u), en de lange klinkers (aa-ee-oo-uu-) en ook de 2-klanken
(ui-oe-ou-ie-…).
jas – nek – ton – lus - …
buik – luis – huis – duim –
dief – ziet – neus – reus - …
soep – loes – hout – touw –
goud – rijk – bijl - …
muur – vuur – haak – roos –
meel - …
…
Wat als het
echt nog niet goed gaat?
·
welke klank hoor je vanachter en
je zegt [jasssss]
·
welke klank hoor je vooraan en je
zegt [jjjjjjas]
·
dan hak en plak je zelf het woord
en vraag je wat het kind in het midden hoort
[j – a - s]
[j – a - s]
·
daarna hak en plak je het woord
enkele keren samen met het kind
[jas] [jas]
[jas]
Hakken en plakken + letterdoosje (eerste leerjaar)
Lieve ouders,
In het letterdoosje zitten ondertussen al 2 woordjes: IK en KOK.
Ook de losse lettertjes vind je terug in het doosje: I K O
De bedoeling van het letterdoosje is dat je ook thuis kan oefenen.
Letters moeten geautomatiseerd worden, dus hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker het wordt.
Je kan bijvoorbeeld elke dag een paar minuutjes oefenen!
Deze week hadden er een aantal kindjes hun letterdoosje niet bij. Zo kunnen we in de les niet oefenen. Zorgen jullie steeds dat het doosje in de boekentas blijft? Dat zou super zijn!
Hoe kan je met het letterdoosje aan de slag gaan?
1) Je toont een letter en jouw kapoen zegt onmiddellijk de letter luidop.
2) Je maakt woordjes met de letters en jouw kapoen leest het woordje.
3) Je zegt een woordje en jouw kapoen legt het woordje.
Lieve groetjes,
Annelies
In het letterdoosje zitten ondertussen al 2 woordjes: IK en KOK.
Ook de losse lettertjes vind je terug in het doosje: I K O
De bedoeling van het letterdoosje is dat je ook thuis kan oefenen.
Letters moeten geautomatiseerd worden, dus hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker het wordt.
Je kan bijvoorbeeld elke dag een paar minuutjes oefenen!
Deze week hadden er een aantal kindjes hun letterdoosje niet bij. Zo kunnen we in de les niet oefenen. Zorgen jullie steeds dat het doosje in de boekentas blijft? Dat zou super zijn!
Hoe kan je met het letterdoosje aan de slag gaan?
1) Je toont een letter en jouw kapoen zegt onmiddellijk de letter luidop.
2) Je maakt woordjes met de letters en jouw kapoen leest het woordje.
3) Je zegt een woordje en jouw kapoen legt het woordje.
Lieve groetjes,
Annelies
Abonneren op:
Posts (Atom)