zaterdag 12 september 2015

Vrijdag FIETS meebrengen (verkeersdag)

Beste ouders,

Vrijdag doen we met de eerste graad een heus fietsparcours op de speelplaats in het kader van de verkeersdag.
Kunnen jullie er zeker aan denken om vrijdag de fiets mee te brengen?

Alvast superhard bedankt!
Annelies 

Auditieve analyse en synthese (1ste leerjaar)

Het is belangrijk dat de kindjes in het eerste leerjaar woordjes kunnen hakken en plakken.
We oefenen dit veel in de klas, maar ook thuis kan je dit oefenen:

 
Werkwijze hakken en plakken van woordjes:
 
1ste  Je neemt een 3-letterwoordje bijv. ‘jas’ en je zegt hardop
                                        [jas]
 
2de  Laat het kind dit woord enkele malen hardop zeggen
      (kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren laat je hun ogen sluiten).
                      [jas]      [jas]      [jas] 
       Ze moeten goed luisteren naar de klanken die ze zelf hardop zeggen!!!!!
 
3de  Het kind gaat dit woord nu zelf hakken en terug plakken, je mag helpen       
       indien nodig            [j]      [a]       [s]     =      [jas]
 

We nemen allerlei woorden, zeker niet alleen woorden met de letters die ze reeds kennen. 

Woorden met de korte klinkers (a-e-i-o-u), en de lange klinkers (aa-ee-oo-uu-) en ook de 2-klanken (ui-oe-ou-ie-…).

                    jas – nek – ton – lus - …

                    buik – luis – huis – duim – dief – ziet – neus – reus - …

                    soep – loes – hout – touw – goud – rijk – bijl - …

                    muur – vuur – haak – roos – meel - …

                   


Wat als het echt nog niet goed gaat?

·       welke klank hoor je vanachter en je zegt [jasssss]

·       welke klank hoor je vooraan en je zegt [jjjjjjas]

·       dan hak en plak je zelf het woord en vraag je wat het kind in het midden hoort
[j – a - s]

·       daarna hak en plak je het woord enkele keren samen met het kind

[jas]   [jas]   [jas]

Hakken en plakken + letterdoosje (eerste leerjaar)

Lieve ouders,

In het letterdoosje zitten ondertussen al 2 woordjes: IK en KOK.
Ook de losse lettertjes vind je terug in het doosje: I K O

De bedoeling van het letterdoosje is dat je ook thuis kan oefenen.
Letters moeten geautomatiseerd worden, dus hoe meer je oefent, hoe gemakkelijker het wordt.
Je kan bijvoorbeeld elke dag een paar minuutjes oefenen!


Deze week hadden er een aantal kindjes hun letterdoosje niet bij. Zo kunnen we in de les niet oefenen. Zorgen jullie steeds dat het doosje in de boekentas blijft? Dat zou super zijn!

Hoe kan je met het letterdoosje aan de slag gaan?
1) Je toont een letter en jouw kapoen zegt onmiddellijk de letter luidop.
2) Je maakt woordjes met de letters en jouw kapoen leest het woordje.
3) Je zegt een woordje en jouw kapoen legt het woordje.

Lieve groetjes,

Annelies