zondag 18 januari 2015

Eerste leerjaar - Woordpakket 1 - Wat moet ik kunnen?

Vanaf nu zullen de leerlingen van het eerste leerjaar ook werken met woordpakketten.
Hierin zal er aandacht zijn voor spelling, taalbeschouwing  en woordenschat.
Maar ook het technisch en begrijpend lezen krijgen hun plaatsje.

Deze week starten we met woordpakket 1.
De leerlingen herhalen hier alle letters en leren vanaf nu ook om de letters aan elkaar te schrijven.
Dit zullen we opbouwen. Niet alle letters zijn namelijk even gemakkelijk te verbinden met elkaar.
Deze woorden komen voor in woordpakket 1:

pet – nies – uil – neus – plus – kus – lui – deur – mes – trui – rug – tuin – reus – dief – fiets – muur – huis – reep – kist - speer

Op Smartschool heb ik een documentje geplaatst, zodat jullie ook thuis aan de slag kunnen.
Let vooral op de juiste letterverhoudingen. Het is belangrijk dat deze kloppen.
Schenk ook veel aandacht aan het correct "hakken en plakken".
Bijv.: Ik wil 'pet' opschrijven. Ik hak het in stukjes 'p' - 'e' - 't'. Ik onthoud de volgorde en schrijf de letters een voor een op. Ik controleer mijn woord.
Voor ons is dit proces zo geautomatiseerd, dat we er niet meer bij stil staan. Maar als je dit wel doet, dan merk je dat we dit nog steeds doen. Alleen veel sneller dan vroeger :)

Ik zal de leerlingen steeds twee weken geven om de woordpakketten in te oefenen. 1 Week in de instructie en 1 week in het hoekenwerk. Nadien volgt er pas een dictee.
Het dictee van woordpakket 1 valt dus op 30 januari 2015.
Verder kan ik nog zeggen dat het niet de woorden van het woordpakket zullen zijn die worden overhoord, maar wel soortgelijke woorden. In dit geval woorden die beginnen met een 'h' - 'p' - 'n' - 'k' - 't' - ...