dinsdag 9 mei 2017

Wat moeten we kunnen tegen maandag 15 mei?

Maandag 15 mei neem ik volgende brevetjes af:

- Over en tekort:

De leerlingen krijgen als brevetje kolommetjes zoals dit:



Ze rekenen met de vingers.
3 - 1 --> toon getalbeeld 3 op de vingers.
Ik moet 1 vinger wegdoen. 
Heb ik vingers over of tekort? 
Ik heb vingers over dus ik schrijf een plusteken (+) in het kolommetje 'over'. 
Dan kijk ik hoeveel vingers ik over heb: 2. 
Dan schrijf ik een '2' in het kolommetje 'hoeveel?'.




Voor de oefening 2-5 gaan we als volgt te werk: 
Ik neem het getalbeeld 2 op mijn vingers. 
Ik moet 5 vingers wegdoen. 
Kan dat? Neen. 
Heb ik vinger over of tekort? Ik heb vingers tekort. 
Ik schrijf dan een minteken (-) in het kolommetje 'tekort'. 
Hoeveel vingers heb ik tekort? 3 vingers heb ik tekort. 
Ik schrijf een 3 in het kolommetje 'hoeveel?'.



Dit is de aanzet naar aftrekken tot 20 met brug. 

Ook brevetjes hoofdrekenen op tijd worden opnieuw afgenomen. 

Groetjes en succes!
Annelies