zaterdag 19 november 2016

Muziek en meer

Wat vliegt de tijd!
Er is weer een weekje gepasseerd en er valt weer veel over te vertellen.

Waar te beginnen?
Het eerste wat in me opkomt dan maar...

Er werd lustig onderzocht deze week:
- de zee-egel; wist je dat er meer dat 800 soorten bestaan? Dat je ze in vele kleuren kan vinden? Dat sommigen licht geven in het donker? Dat zijn mond vanonder tegen de grond zit? En ja, je raadt het al, dat zijn poep dus, ... vanboven zit ? Enzoverder, ...

  



- de kobra: giftig beestje, daar kom je beter niet te kort bij in de buurt!
Met Selien in de buurt echter komen we veel te weten over deze dingen!

- hoe ontstaan aardbevingen?
- hoe worden sleutels gemaakt?
Van deze laatste twee onderzoeksvragen kennen wij nu het antwoord dankzij twee knappe mannen uit de klas van Judith! Zij kwamen hun expertise delen met de kinderen van het eerste! Zalig!

 

 

Ook erg leuk was Elke's bezoek aan de klas. Zij neemt interviewtjes af voor het vriendenboekje! Volgende week gaat ze daar mee verder.



Schrijven verliep nog geen enkele keer zo nauwkeurig en zorgvuldig als bij het schrijven van een korte brief naar de sint! De reclamespeelgoedboekjes werden daarna verslonden om de oude man te verduidelijken wat hij zou mogen brengen. Absoluut, mama's en papa's zijn razend benieuwd naar wat ze eventueel thuis kunnen verwachten van de Sint, daarom kopieerde ik al de brieven alvorens we ze volgende week op de post zullen doen. Maandag krijgt iedereen zijn kopietje mee naar huis.

Om in de sfeer te blijven is na 'fuut' het woordje 'dek' aan de beurt, met twee nieuwe letters: de 'd' en de 'e'. Niet 'dek' van tafel dekken hè!! Neeeeeeeee, ... het dek van de boot van de Sint! Ondanks het nieuwe woordje, gaan we echt nog moeten oefenen op de 'uu' want weet je, 4 beentjes, ... dat is wel heel wat hoor en 3 lijkt er wel op en 5 ook ... toch ...? 3 beentjes dat schrijven we wanneer we denken dat het laatste haakje ook als beentje geteld wordt. 5 beentjes, dat schrijven we wanneer we de boogjes tellen in plaats van de beentjes. Nja... dat is moeilijk.

Joli petit lapin, zat volledig in de stembanden, de handen en de vingers en werd met een erg leuke vertoning afgesloten tijdens 'Pit opt podium'. Volgende week zal het derde Franse liedje galmen tussen onze klasmuren: 'O grand Saint - Nicolas' om daarna het onderdeel Frans af te sluiten en over te gaan naar nostalgische Engelse kerstliedjes. Ja, het slaat allemaal heel erg aan, die andere talen, verschillende soorten muziek, oude, moderne, ... En, omdat de temperaturen langzaam maar zeker aan het dalen zijn was het dan ook tijd om daar iets mee te gaan doen: muziek en lage temperaturen, uit het noorden van het werelddeel Europa:

http://www.slate.com/articles/video/video/2016/04/an_orchestra_of_ice_instruments_plays_beautiful_music_in_an_igloo_in_sweden.html

Dit zorgde voor mondjes open, gapend naar het bord. Terwijl muziek uit het 'wilde' westen, eerder zorgde voor wiebelkontjes en huppelen door de klas:

https://www.youtube.com/watch?v=JGhp3Nfhs8g

Het verschil tussen het westen en het zuiden was nog erg moeilijk om te herkennen:

https://www.youtube.com/watch?v=7hbds9ZC1dY

Maar, iedereen herkende wel muziek uit het oosten:

https://www.youtube.com/watch?v=-N7WT7f2DtQ

En zeg eens, weet jij wat voor een instrument een 'ud' is? Ga maar eens opzoeken, of vraag het aan een kindje van het eerste. Het is oud, heel oud! Misschien raak je zo geïnteresseerd in heel oude muziek, en dan moet je echt eens luisteren naar dat wat erg in de smaak viel bij de kinderen:

https://www.youtube.com/watch?v=sPlhKP0nZII

Goed gehoord: het requiem van Mozart. Omdat de dames en heren van ons klasje dit echt wel wisten te smaken, zal dat deze week de muziek zijn die in stilte zal klinken tijdens het werken.

Ja, ze werken hard, daarom doen we erg regelmatig tussendoortjes. Deze week introduceerden we het klappen en stampen. De juf klap en / of stampt een bepaald ritme voor en de klas doet na. Niet eenvoudig hoor. Padechie en Padecha blijven de favorieten. Maar er is ruimte voor nog nieuws tussendoor en daarom introduceerden we: het zeemanslied van Herman van Veen.

https://www.youtube.com/watch?v=4pnTrXCB1hU


Het zwemmen was superdruperleuk!! Omdat het de Vlaamse Zwemweek was, werd er geen 'zwemles' geven maar alleen maar leuke spelletjes gedaan en gespeeld. Wat worden we daar toch zo moe van ... Maar goed dat we de rest van de week al zoveel rekenden want dat was nog moeilijk geweest hoor na die waterpret!

Over rekenen gesproken, we kunnen nu de getallen van 1 tot en met 10 schrijven! Waw!! We deden van bovenburen en bovenbovenburen tot 10. En onderburen ook, zelfs onderonderburen. Ons appartementsblok wordt wel erg hoog nu! We bleven ook splitsen tot 5 en optellen en aftrekken tot 5; dat doen we om er tempo in te krijgen.

De kindjes zijn ondertussen vertrouwd met de appreciatiestempel voor de taakjes die ze thuis maken en om nu ook de blaadjesstroom die dag na dag binnensijpelt in banen te leiden, niette ik een bundeltje met extraatjes voor eventueel thuis te oefenen. Dit voor taal en voor rekenen. Maandag zal iedereen deze meekrijgen. Het zou heel handig zijn als die niet werden losgetrokken maar gewoon terug werden meegebracht in hun geheel wanneer ze klaar zijn voor een stempel.

Wie heeft er inspiratie voor thuis nodig in verband met het letterdoosje?
- begeleider duidt lettertjes aan, kindjes lezen
- begeleider noemt lettertjes, kindjes zoeken deze en duiden aan
- begeleider zegt een woordje ( kop - buik - staart ), kindjes leggen
- van een gelegd woord, zoveel mogelijk andere woordjes maken door bijvoorbeeld het kopje te veranderen. De allerleukste woordjes zijn daarbij de niet bestaande.
- begeleider legt woordjes, kindjes lezen
- begeleider schrijft losse lettertjes in krullettertjes zonder deze te benoemen, kindjes zoeken de druklettertjes die erbij horen ( idem voor woordjes )
- begeleider legt druklettertjes zonder ze te benoemen, kindjes schrijven de overeenkomstige krullettertjes ( idem voor woordjes )
Let wel even op, het verschil tussen een t of een d als staartje, dat is echt nog een ver - van - ons - bed - show; wij houden het voorlopig op een t op het einde. De d is nu nog alleen voor het kopje bedoeld.

Volgende week gaan we in de klas getalletjes splitsen met behulp van letterkoekjes of nicnacjes. Ligt dat thuis ook niet toevallig in de kast? Of lagen die in de schoen? Deze lekkernijen gaan het oefenen thuis op dit moment zeker bevorderen!

Chocoladecenten zijn dan weer ideaal om de overgang te maken naar het rekenen met échte centjes in de klas. Wil elk kindje dan ook een beugeltje met enkele één en twee centjes meebrengen?

Weet je nog die brief naar de sint? Daar hebben we allemaal een envelop voor nodig en het zou heel handig zijn als die enveloppen ook al geadresseerd waren. Op de site van Bpost vinden jullie het adres van Sinterklaas:

Sinterklaas
Spanjestraat 1
0612 Hemel

Vergeet ook absoluut niet om je eigen adres op de achterkant te schrijven want elk kindje dat een brief naar dit adres stuurt, krijgt een brief van de Sint terug! Deze week gaan we dan met de klas de brieven op de post doen en vanaf dan, ... maar afwachten!

Het zou ook leuk zijn als er stokken mee naar de klas gebracht werden. Ieder kindje éént. Een dikke of een dunne dat doet er niet toe maar liefst niet te lang. Immers, een onderzoeksvraag die we nog niet konden beantwoorden, door gebrek aan materiaal ( stokken ), was: hoe ziet de binnenkant van een stok er eigenlijk uit?


Op de weekplanning zie je dat het weekplan op zich wat veranderd is. We voerden 3 afwerkmomenten in. Dat zijn werktijden waarin kindjes die niet klaar waren met een bepaald taakje, rustig kunnen afmaken wat nodig is. Verder splitsten we oefen - en onderzoekstijd. Dit enerzijds om te bewaken dat elk kindje aan onderzoek doet en anderzijds om het leren werken met een werkplan te vergemakkelijken.


Om af te sluiten zou ik graag 'dank je wel' zeggen! Dank je wel voor de vele steun in de vorm van mails, smsjes of mooie woorden in korte gesprekken. Dank je wel voor de hulp allerhande: begeleiders, hulpjuffen / meesters, opruimers, potloodslijpers, futenkenners, de tips...Dank je wel voor de oprechte interesse in ons klasje, haar werking, de kindjes, ... Dank je wel voor de gewone babbel aan de deur. Voor dit alles en meer heb ik alleen maar dit ene antwoord... dank je wel.

Alone we can do so little; together we can do so much.  ( Helen Keller )