zaterdag 12 september 2015

Auditieve analyse en synthese (1ste leerjaar)

Het is belangrijk dat de kindjes in het eerste leerjaar woordjes kunnen hakken en plakken.
We oefenen dit veel in de klas, maar ook thuis kan je dit oefenen:

 
Werkwijze hakken en plakken van woordjes:
 
1ste  Je neemt een 3-letterwoordje bijv. ‘jas’ en je zegt hardop
                                        [jas]
 
2de  Laat het kind dit woord enkele malen hardop zeggen
      (kinderen die zich moeilijk kunnen concentreren laat je hun ogen sluiten).
                      [jas]      [jas]      [jas] 
       Ze moeten goed luisteren naar de klanken die ze zelf hardop zeggen!!!!!
 
3de  Het kind gaat dit woord nu zelf hakken en terug plakken, je mag helpen       
       indien nodig            [j]      [a]       [s]     =      [jas]
 

We nemen allerlei woorden, zeker niet alleen woorden met de letters die ze reeds kennen. 

Woorden met de korte klinkers (a-e-i-o-u), en de lange klinkers (aa-ee-oo-uu-) en ook de 2-klanken (ui-oe-ou-ie-…).

                    jas – nek – ton – lus - …

                    buik – luis – huis – duim – dief – ziet – neus – reus - …

                    soep – loes – hout – touw – goud – rijk – bijl - …

                    muur – vuur – haak – roos – meel - …

                   


Wat als het echt nog niet goed gaat?

·       welke klank hoor je vanachter en je zegt [jasssss]

·       welke klank hoor je vooraan en je zegt [jjjjjjas]

·       dan hak en plak je zelf het woord en vraag je wat het kind in het midden hoort
[j – a - s]

·       daarna hak en plak je het woord enkele keren samen met het kind

[jas]   [jas]   [jas]