zondag 13 december 2015

Het EI-lied!

Hallo allemaal,
In de klas is het 2de leerjaar hard aan het oefenen voor woordpakket 6: woordjes met ei of ij.
Dit zijn geen hoorwoordjes, maar onthoudwoordjes.
De kinderen moeten een aantal ei-woorden onthouden.
Al de andere woorden (op het dictee) worden met ij geschreven.
Elk jaar komen er weer nieuwe ei-woorden bij die ze moeten onthouden.

We gebruiken in de school een ei-lied.
Deel 1 (1ste leerjaar) en deel 2 (2de leerjaar) moeten ze in het 2de leerjaar kennen.
We zijn dit liedje in de klas hard aan het oefenen.
Het dictee is pas na de kerstvakantie, maar ook thuis kan je al oefenen!


Hieronder kan je onze klas het lied al eens horen zingen (was nog maar één van de eerste keren dat we het oefenden). Alvast excuses voor het ontbrekende zangtalent van de juf vanaf deel 2... ;)



En voor wie wil oefenen met muziek, is er onze instrumentale versie van het liedje op gitaar:

  


Hieronder vind je de tekst van ons eigen ei-lied:


De geit op de kei zei:

DEEL 1

Ik ga op reis in de maand mei,
Naar het woordenland van ei.
De trein die stopt er aan elk sein.
Het spoor is steil, loopt langs de hei.
Naast de grote eik op’t plein.
Ik brei en klei in de trein!
En met wat water in een teil
Sop ik nadien weer alles rein.
Ik zie een schipper met een zeil.
Ik zie een boer met een zeis.
’t Is een hele gekke reis!

DEEL 2
Aan het einde van de reis
Zie ik een groot geheim paleis
Op een domein met een grote fontein.

Op het domein woont een reiger,
Die vliegt vaak over de steiger,
En eet elke week weer prei.

Een meisje werkend met haar dweil
Ze roept de leider en lakei
Ze nemen beide snel een eikel
En ze gooien op de reiger
Die op zoek gaat naar een pleister!