Beste ouders,
We merkten gisteren dat sommigen onder jullie op de
klasavond een bezorgdheid hadden rond de brevetjes en de leerlingvolgtoetsen op
school.
We kozen er vorig schooljaar als school voor om te werken
met brevetjes. Op die manier kunnen we het leerproces van elk kind goed
opvolgen. Door de brevetjes weten kinderen (en ouders) heel duidelijk wat er
van hen verwacht wordt. Kinderen oefenen in de hoeken gericht voor deze
brevetjes. Kinderen die sneller leerstof verwerken, kunnen op hun eigen tempo
verder evolueren. Voor kinderen die het iets moelijker hebben zijn de
brevetjes, naast het werk in de klas, een belangrijke signaalfunctie voor de
leerkracht. De leerkracht krijgt zicht op het individuele kunnen, op de mate
waarin leerstof effectief verworven is.
Het grootste deel van de brevetten bundelt één of meerdere
leerplandoelen. Het is voor een leerkracht belangrijk om te weten “lukt dit of
lukt dit niet”. Het gaat over brevetten rond getalbegrip, bewerkingen, meten,
meetkunde, spelling en wereldoriëntatie. Tijd speelt dan ook geen rol wanneer
deze brevetten in de klas afgenomen worden. De leerkracht wil weten welke
kinderen de leerstof beheersen en welke kinderen meer uitleg of extra
inoefening nodig hebben.
Een ander deel van de brevetten is gericht op automatisatie
van optellen, aftrekken en vermenigvuldigen. In het verleden hebben we gemerkt
dat kinderen in de tweede en derde graad soms moeilijkheden krijgen met
wiskunde, door een gebrek aan automatisatie van basiskennis. We willen voorkomen
dat kinderen – die misschien wel een goed wiskundig inzicht hebben – afhaken en
uitvallen in de hogere graden, alleen maar omdat ze de basisbewerkingen niet
vlot beheersen. Na lang nadenken hebben we besloten om te werken met brevetjes
die expliciet gericht zijn op het automatiseren van de basiskennis.
Automatisatie gaat over het creëren van een zekere vlotheid, waardoor het
tijdsaspect hier belangrijker wordt. Als school willen we in de eerste plaats
weten of kinderen de leerstof beheersen, en later aanvullend werken rond
automatisatie van een aantal vaardigheden.
Wanneer kinderen moeite hebben met het behalen van een
brevetje wordt hierin gedifferentieerd. De norm kan verlaagd worden voor dit
specifieke kind, de manier van afnemen kan aangepast worden, … Dit is iets wat
de leerkracht samen met het zorgteam bekijkt. Ouders worden hier steeds van op
de hoogte gebracht. Aan de andere kant spreekt het voor zich dat ouders steeds
de leerkracht of het zorgteam kunnen aanspreken wanneer ze hierover een bezorgdheid
hebben.
Naast brevetjes gebruiken we op school ook
leerlingvolgtoetsen. Dit zijn toetsen waarvan de resultaten vergeleken kunnen
worden met resultaten van leeftijdsgenoten in andere scholen. Deze toetsen
bevatten verschillende leerstofonderdelen en geven een beeld van de volledige
klas. In september, februari en mei
nemen we toetsen af voor wiskunde en spelling.
De resultaten van deze toetsen worden geanalyseerd door het
zorgteam. Tijdens een intern overleg worden deze besproken met de leerkracht.
Het wordt dan duidelijk welke leerstofonderdelen goed verworven zijn en wat nog
een keer ingeoefend kan worden, vooral op klasniveau en ter aanvulling van de
eigen observaties van de leerkracht.
In december en juni nemen we ook leestoetsjes af van de
kinderen. Op deze manier krijgen we een objectief beeld van de
leesvaardigheden. Ook hier vinden we het vooral belangrijk dat kinderen
begrijpen wat ze lezen en dat hun technische leesproces evolueert. Kinderen
lezen een tekst en achteraf vertellen ze waarover deze tekst gaat. Het
technische lezen wordt in eerste instantie kwalitatief beoordeeld: lezen
kinderen gebonden? Spellen ze nog verschillende woorden? Leest het kind veel of
weinig foutjes? In deze analyse wordt ook de vlotheid meegenomen. Deze
resultaten hangen samen met het avi-niveau van een kind. Dit is een indicator
voor de leesmoeilijkheden die een tekst bevat. We geven de avi-niveaus van elk
kind mee, omdat we op deze manier kinderen uitdagen. Wanneer kinderen oefenen
op een avi-niveau dat net iets hoger ligt, vergroten we hun leesvaardigheid.
Dit technische aspect van lezen willen we als school ook opvolgen, wat niet
betekent dat er geen aandacht is voor leesplezier!
We hopen dat deze aanvullingen over brevetjes en de
leerlingvolgtoetsen iets meer duidelijkheid geven over het “waarom” en ook over
wat we met de resultaten ervan doen. Mochten jullie hier toch nog vragen over
hebben, kan je steeds Isabelle of Ewoud hierover aanspreken.
Groetjes,
Evelien en Maureen